Hírek, aktualítások

General

2022.07.27
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Összenyitott orr és szalon tér, dupla körkormányos hajó. Túra felszereltségű, verseny traveller nélküli.

2022.07.26
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Klasszikus mahagóni belsővel és íves ajtókkal készült a hajó. Rúd kormányos verseny változat, cockpit travellerrel felszerelve.

2021.10.29
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Litkey Farkassal felpróbáltuk az általa gyártott Code 0 vitorlát, ami nagyon jó lett!

2021.10.08
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

D 30 virtulis séta

 

 

 

2021.09.30
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

A sikeres kenesei kiállítást követően került sor a Dolphin 30-as első hivatalos teszt és sajtófotózásra.

Kétféle vitorla garnitúrával tesztelték a hajót, mind a kettővel kiválóan működött. A tesztelő Litkey Farkas volt, aki a következő szavakkal lépett ki a hajóból: “Papa, ez nagyon jó, még a 38-asnál is jobb”. A tesztelésen részt vett Lénárt Attila a Vitrolás Magazin főszerkesztője is, akinek a tollából a következő lapszámban fog megjelenni egy részletesebb leírás a hajóról.

A hajót azóta is folyamatosan fejlesztjük, a menet próbák során felmerülő kisebb problémákat folyamatosan javítjuk. A komolyabb érdeklődők közül többen már ki is próbálták és meg is rendelték a hajót. Minden menetpróba azt igazolja vissza, hogy a hajó rászolgál a Performance besorolásra, felszereltségét és főleg menetsebességét tekintve. Már jönnek az első kitűnő versenyeredmények, a Rozália nevű vitorlás, profi csapatának jóvoltából.

2021.02.16
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Az elmúlt időben kialakítottuk a Dolphin-30-as hajó belső elrendezését. Ez alap változatnak tekinthető, amitől sok vonatkozásban el lehet térni.
Ezen a változaton például nyitott főfal lesz. A fedélzet szerelvényeinek elrendezése is változhat a tulajdonosok elképzelései szerint attól függően, hogy a túra jelleg van hangsúlyozva vagy a verseny szempontok válnak fontosabbá.

2021.01.13
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Utolsó bejegyzésünk óta elkészültünk az első hajótestfedélzet összeállítással. Tökéletes karácsonyi ajándék az alkotó csapatnak és a két eddigi megrendelőnek. A képeken látható eredmény meggyőző, egyben jól látható a különbség, korábbi siker típusunk a D28-ashoz képest.
A belső tér kialakítása is készül, már jól láthatóak a kialakuló terek.
Ezek az egyedi gyártásnak köszönhetően megrendelői igények szerint alakíthatóak.

2021.01.13
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Már meg is érkeztek az első komoly érdeklődők.

2020.09.21
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Fontos állomáshoz érkeztünk a D30-as fejlesztése során, elkészült a fedélzet ősminta.

Közben a hajótestben folytatódik a belső fenék ősminta elkészítése.

2020.08.14
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Fontos állomáshoz érkeztünk a 30-as projektünkben. Elkészült a hajótest gyártósablonja, amiben hamarosan elkezdjük az első D30-as gyártását.

2020.08.06
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

képek

2020.07.30
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

A Dolphin 28-as hajók vízre tétele és a francia hajók kiszállítása után folytatjuk a 30-as új típusú hajónk munkálatait. Elkészültünk a hajótest ősmintával és megkezdtük a gyártósablon elkészítését.

2020.07.29
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Az új 30-as hajónk fejlesztése során fontos állomáshoz érkeztünk. Elkészült a fedélzet forma kialakítása is, ami a kategória legnagyobb cockpitját kínálja. ????⚓️

2020.07.28
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Közel 2 éves előkészítési munka után megkezdtük a DOLPHIN család új tagjának a DOLPHIN 30 -as típusú hajónak a gyártását.
A sikeres D28-as (Eddig 60 db készült????❗️‼️‼️) és az exkluzív D38-as mellé a mai kor legmodernebb megoldásait tartalmazó hajót kívánunk gyártani, ami elsősorban a D28-as erényeit és jó tulajdonságait viszi tovább, de a legmodernebb formában.
Külső megjelenésében a D38-as formai megoldását követi,így markánsan eltér a nagy multi cégek kommersz hajóitól.
Egy fontos szempont, hogy 3 m-es legnagyobb szélességi méret alatt maradunk, a hajó hossza viszont 9 m 10 cm-re nő, ami még tágasabb szalonteret és cockpitot eredményez a D28-ashoz képest. A hajó terveit természetesen Dr. Simongáti Győző jegyzi.
Az elkövetkezendő időben részletesen beszámolunk itt is és a honlapunkon is a hajó fejlesztéséről, amit egy abszolút balatoni hajónak szánunk.
A hajó további erénye, ami cégünket eddig is jellemezte,hogy az egyedi gyártásból adódóan a megrendelők itt valóban nagy szabadsággal szólhatnak bele a hajó kialakításába. ????????
????❗️❗️⚓️

2020.07.16
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Elkészült az idei év III. Dolphin 28-as típusú hajónk, ez szám szerint a 60. ilyen hajó.
A belső elrendezése az alapváltozat elemeit tartalmazza, de itt is történtek változtatások az ügyfél igényeinek megfelelően.
Közben a műhelyünkben egy rövid leállás után elindítottuk a 61. Dolphin 28-as hajó gyártását, ami már a következő szezonra készül.

2020.06.19
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Elkészült az idei II. Dolphin 28-as vitorlás hajó, ami már vízre is került. Tulajdonosa nagy megelégedéssel használja. Ennek a hajónak a belső bútorozásával visszanyúltunk a klasszikus mahagóni stílushoz, az ügyfél kívánságára. Hagyományos szegélyezést alkalmaztunk, sok színfa beépítésével.⚓️????⛵️⛵️

2020.05.18
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Dominus D28
Elkészült az idei első Dolphin 28-as, amit múlt hétvégén tettünk vízre.
A hajó a sport cruiser (SC) változat és nagyon egyedi belső bútorozással készült.
Ezt hamarosan követi majd még 2 db Dolphin 28-as, amit a következő hetekben adunk át.

2020.04.17
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Elkészült a Neutrino motoros hajó, visszaszállítottuk a Koloska kikötőbe.

2020.04.17
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Előkészítés alatt a Juno D38-as vízre tétele. Közben új dizájn csíkok, feliratok is készülnek.

2020.04.17
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Megkezdtük a hajók tavaszi karbantartási munkáit és vízre tételüket.

2020.04.06
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Korábban gyártott hajótípus.

A DOLPHIN 26 tervdokumentációjának megvásárlása és a típus kifejlesztése után 1995-ben, a Budapest Boat Show alkalmával mutattuk be a nagyközönségnek az első hajót. Egy olyan típust kívántunk gyártani, amely sportos, stabil, és kiváló menettulajdonságokkal rendelkezik, mindezt magas szintű komfort mellett, kedvező áron. A DOLPHIN 26 telitalálatnak bizonyult, eddig közel hetven hajó készült el. A versenyeredményei várakozáson felüliek: Marina Kupa kategóriagyőzelem, abszolút 9. hely és több túraversenyen kategóriagyőzelem. Magyar Bajnokság 1996, 1997, 1998 AX-osztályban 3. helyezés. 2000-ben megalakult az önálló DOLPHIN osztály, ami szintén a típus előnyeit bizonyítja.
Hossz: 8 m
Vízvonalhossz: 6,50 m
Szélesség: 2,85 m
Összsúly: 2,1 t
Tőkesúly túra (0,9 m): 0,75 t
Tőkesúly verseny (1,5 m): 0,7 t
Árbocmagasság (7/8-os): 10,73 m
Nagyvitorla: 21,50 m2
Génua: 20,00 m2
Fock: 14 m2
Viharfock: 8 m2
Spinnaker: 52 m2
Befogadóképesség: 5 vagy 6 fő

TESZT
„A belső tér kidolgozása hibátlan. A mahagóni lapok illesztése pontos és szép. Nem érezzük magunkat egy ódon szekrénybe zárva. Az orrkabin ajtó mögött két felnőtt számára találunk kényelmes fekvőhelyet, másik két ember a nyitott achterkajütben aludhat. A szalon egy felnőtt és egy gyerek számára biztosít hálóhelyet. Találunk külön wc-t és kis konyhát. Mindenhol van hely megfordulni vagy lehajolni. A balatoni kivitelből hiányzik a térképasztal, de kialakítható.”
„Volt alkalmunk kipróbálni a hajót hatos-hetes szélben, az osztályában szembeötlő a viselkedése: szeret kreuzolni, lényegesen nagyobb hajókat utasít maga mögé. Raumban persze megmutatkozik a méreteiből adódó korlát, hamar eléri a végsebességét, de ez is csak a harminc-egynéhány lábas hajókkal szemben érezhető.”

2020.04.06
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Korábban gyártott hajótípus.
VELENCE 25-26
Ennek a gyönyörű, klasszikus formavilágú elektromotoros kishajónak a fejlesztése – Csőregh Zoltán megbízásából, Simongáti Győző tervei alapján – 2003-ban kezdődött. A cég nevéhez fűződik az ősminták, a hajótest és fedélzet szerszámok, valamint a prototípus elkészítése. Az első hajókon szerzett tapasztalatok alapján végzett módosítások, fejlesztések után megindult a típus sorozatgyártása, melyet hamarosan követett a 26 lábas változat. A PAUGER műhely közreműködésével karbonból is készültek hajók, amelyek a kisebb súlynak, valamint a megnövelt motor teljesítménynek köszönhetően már jelentős sebességnövekedést értek el. A hajók gyártását 2007-ig cégünk végezte.
A hajóval kapcsolatban bővebb információ: www.velence25.hu

Hossz: 7,65 m
Szélesség: 2,45 m
Merülés: 0,45 m
Súly: 1,5 t
Teljesítmény: 2 x 12 kW
Befogadóképesség: 7 fô

A neve a Velencei-tavat idézi, a Balatonra szánták, legnagyobb sikereit azonban Nyugat-Európa tavain aratja. Ennek ismeretében azonban nem csoda, ha a termékcsalád új modellje már az elegáns európai tavakon megszokott elvárásoknak kíván megfelelni. Az új modell, a Velence 26’ bemutatója a Balatonon, a füredi Silver Resort elegáns mólójánál zajlott. Elsô benyomás: a hajó kiválóan illik az elegáns környezethez, ebből gyanítom, hogy a Wörthi tavon vagy a Chiemsee-n sem fog szégyent vallani. Orrfedélzetén kőris berakásokkal díszített mahagónit találunk, ami megadja a hajó alaphangulatát, stílusát. Erre erősítenek a veretek, a műszerek, a kormány, illetve az általános formavilágs. A Velence 26’ megjelenésében erősen emlékeztet a ’60-as években híressé vált Riva Aquarama motorcsónakra, tehát a divatos retro irányzat képviselőjével van dolgunk.
A hajó azonban csak a külsőségekben idézi a múltat. Anyagaiban és az alkalmazott műszaki megoldásokban a legkorszerűbbet nyújtja. A karbon hajótest a Pauger műhelyben épült, és nem hoz szégyent jó nevű gyártójára. A motor és az elektronika német-szlovén fejlesztés, világviszonylatban is az élvonalat képviseli. 235 V feszültségen 40 kW teljesítményt produkál, a hűtésről egy zárt olajrendszer gondoskodik. Környezetbarát hajó lévén ez is bio-olajjal van feltöltve.
Illúzió, ha valaki motorcsónaknak gondolja pusztán a megjelenése alapján. Az illető hajó ugyanis nagyon kevéssé motorcsónak. Kezdjük a hangjánál, ami nincs neki. Az indulást nézve a némafilm-korszak jut eszünkbe, ugyanis a viszonylag szerény teljesítményű hajó nagy nyomatékkal indul és imponálóan jól gyorsul. A hang lemarad a filmről, esetünkben a zongoraszó helyett madárcsicsergés és a parton nézelődők beszélgetése jelenti a kísérőzenét. Bár a bemutatott hajó végsebessége közel 30 km/h, ebben a tekintetben is távol áll egy motorcsónaktól. Különösen igaz ez, ha a hatótávolság szempontjából kedvező tíz kilométeres sebességet nézzük, amit akár 4-5 órán keresztül is képes tartani. A stabilitáson meglepődünk, a középen elhelyezett, hétszáz kilónyi akkumulátor tőkesúlyként stabilizálja a lapos feneke miatt amúgy sem túl billegős hajót. Ez az elektromos hajó sokkal közelebb áll a vitorlásokhoz, mint a motorcsónakokhoz. Eladási adatai is azt mutatják, hogy nem motorcsónak helyett veszik. Sem itthon, sem külföldön. Kipróbálva is vitorláshajó-szerű élményt nyújt, még siklásban is. A hajótest ugyanis hihetetlenül könnyű, alig több mint 300 kiló. Ennek nagy része az akkumulátor csomagtól származik, ami hátul, a motortérben van elhelyezve. Az orr így egészen könnyű. Siklásban játékosan pattoghat a hullámokon, ami szinte jolle-érzetet kölcsönöz. Élmény.

Egyetlen szűk keresztmetszet a hatósugár. Még a csökkentett sebességgel is csak kb. ötven kilométert tudunk vele menni, ami a Balaton egészét tekintve még mindig kevés. Igaz, tovább csökkentve a sebességet, a hatósugár már radikálisan növekszik, akár kétszáz kilométeresre is, de aki hosszú távot akar hajózni, általában nem szán erre egy teljes napot. Az is igaz, hogy a Balaton szinte minden hajóhoz képest nagy, ha egynapos túrában gondolkozunk. Lehet, hogy nincs is igazi baj ezzel a hatósugárral?

2020.03.23
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

A jövőben egyre inkább az egyedi gyártású hajók építésére is kívánunk fókuszálni. A megrendelőkkel szorosan együttműködve, az ő igényeikhez igazodó tervezési koncepció, és építési technológia alkalmazásával gyártjuk a szériatermékektől markánsan eltérő hajókat. Ez esetben érvényesíthetik leghatékonyabban megrendelőink az egyedi igényeiket. Az alábbiakban ismertetett, alumíniumból épült vitorlás jó példa erre a lehetőségre, melynek létrehozásban cégünk jelentős szerepet vállalt.
A tulajdonos kifejezetten a tengeri családi túravitorlázás céljára alkalmas hajót keresett. Igényeinek megfelelően választottuk ki a megépítendő hajó terveit a jó nevű holland Van de Stadt tervező iroda kínálatából. Az iroda az egyik legismertebb képviselője a nagy hagyományú holland fémhajó építési iparnak.
A hajóval szembeni elvárások között nagy hangsúlyt kap a megbízhatóság és a biztonság. Ugyanakkor a robosztus szerkezeti felépítés a fém építési módot meghazudtoló könnyed formavilággal és súllyal jár együtt. A belső térben 6 fő és a hosszú távú túravitorlázáshoz szükséges összes felszerelés elhelyezésére lehetőség van.
Az elkészült hajó rendelkezik az összes olyan kényelmi és navigációs felszereléssel amely – a konstrukciója mellett – akár több hetes nyílt tengeri átkelésekre is alkalmassá teszi.
A hajótest, a fedélzet és a berendezés teherviselő részei teljes egészében kifejezetten a sós tengeri környezetre alkalmas alumíniumból készültek, biztosítva ezzel a hajó generációkon át tartó megbízható használhatóságát és kiváló értékállóságát.
A hajó alap elrendezése, berendezése a tengeri körülmények között kiérlelt egyik legmegfelelőbb kialakítást tükrözi. A szélesebb körű igényekhez való alkalmazkodást szolgálja, hogy a beépített bútorzat lényegében nem szerkezeti teherviselő elem.
A hajó a konstrukcióban rejlő ígéreteket a tengeri használat során be is bizonyította. Felszerelése folyamatosan bővítésre kerül alkalmazkodva a használat és a használati hely sajátosságaihoz, elvárásaihoz. Így a gyakorlati igények alapján került a hajóra automata kormány, napelemek szélgenerátor és gyenge szeles vitorlázat. A felszerelés a továbbiakban várhatóan radarral és AIS transzponderrel egészül ki.
Tengeri túrahajókkal szembeni követelmények kielégítését és a tulajdonos egyedi igényeinek magas szintű kiszolgálását kiválóan szolgálja az aluminium építési mód. Az építés jelentősebb költségeit hosszú távú megbízhatósággal és értékmegőrzéssel kompenzálja.

Van_de_Stadt_Forna_1

 

Van_de_Stadt_Forna_2

 

Van_de_Stadt_Forna_4

 

Van_de_Stadt_Forna_5

 

Van_de_Stadt_Forna_6

 

Van_de_Stadt_Forna_7

 

Van_de_Stadt_Forna_8

 

Van_de_Stadt_Forna_9

 

2020.03.22
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

Cégünk az elmúlt hónapokban egy rendkívül izgalmas és szép feladatot kapott, az 52 éves, Angliában épült Folkeboat vitorlás felújítását.
Mivel a tulajdonos, Kövendi Dénes, akit minden hajós ismerhet a Marina Yacht Sport tulajdonosaként, maga is szakmabeli, a munkák során végig nagyon jól együtt tudtunk dolgozni. Az Ő első elképzelése egy viszonylag szolidabb felújításról és belső átalakításokról szólt. Aztán ahogy haladtunk a bontásokkal egyre inkább megfogalmazódott egy teljes körű felújítás igénye. A hajó megérdemelte, és mivel Dénesnek már korábban is volt ilyen hajója, és nagyra becsüli a típust, hát alaposan belevágtunk. Szó szerint! Mindig némi jó értelembe vett, szakmai irigységgel, de annál nagyobb tisztelettel figyeltem Cimbi, és a többi hajóépítő kolléga munkáját, akik a régi fa hajók megmentésén fáradoznak. Nekünk ez idegen terület volt, Dénes némi unszolása után bevállaltam a leckét.
A hajó mahagóniból épült, szerkezete viszonylag ép, de a hajó egésze nagyon „leharcolt” állapotban volt. Ezért leszereltünk, és kibontottunk mindent! Csak a tőkesúly maradt a helyén az üzemanyag tartály, valamint a cocpit ülőpadjának egy része. Maradt a fáig csiszolt üres hajótest, amibe a motortartó bakot is újra építettük a kihajtással együtt.
Teljesen új belső bútorzat készült a praktikum és a személyre szabott igényeknek megfelelően. A hajót zömében ketten fogják lakni, használni.
Dénes nagy tapasztalattal bíró profi vitorlázóként nagyon pontosan megmondta mit akar. Mi is hozzá tudtunk járulni néhány jó ötlettel, megoldással, így egy komfortos és csinos, klasszikus képet őrző belső alakult ki.
A fedélzeten is aztán lett minden! Dénesnek a boltjában ugye minden rendelkezésre állt ehhez, így felkerült az összes létező szerelvény, ami a sportvitorlázásnál szóba jöhet. A deck teljes lecsiszolása után Epoxi tapaszolás következett. Új ablakok, (az eredetiekkel megegyező méretben), és tolótető kerültek beépítésre. Az összes réz szerelvény kipolírozva csillog eredeti szépségében. Meghatározó képet ad a teljes deck felületen, valamint a kajüt tetőn elkészült Marine Deck parafa burkolat. Ezzel a rendszerrel még nem dolgoztunk. Nagyon könnyű volt a fektetése, gyárilag jól elő van készítve. Esztétikus és kellemes, tűző napon ez a burkolat melegszik fel legkevésbé!
Közben Bali Pista újra stágolta az eredeti fa rigget, ami igen szépre sikerült. Talán túlzásnak tűnik egy ilyen szolid kis hajón az árbocon végigfutó sín a csapágyas vitorla kocsik számára, de ha már amúgy is ott volt a polcon. És a vitorlák sem középszerűek, mivel Zsófika rendezett néhány mutatós darabot az Elvstrőm kínálatából.
Mi addig bevontuk a hajó vízvonal alatti részét Epoxi Lamináttal, amire a Marinában kapható további Epoxi alapozó és alga gátló rétegei kerültek.
Epifanes lakkal készültek a lakkozások kívül, belül.
Dénes meg volt elégedve az eredménnyel, számomra pedig fontos előrelépés volt a szakmai tapasztalatok szerzésében. Mivel ritkán van alkalmam ilyen hajóval vitorlázni, nagy élmény volt a Szemes-Földvár közötti próbaúton megtapasztalni a frissülésekben mutatott teljesítményét.
A felújításról a Marina.hu hírek rovatában is van ismertető, továbbá a végeredményről Litkey Farkas véleményét is olvashatjuk a Hajómagazinban.


Schäfer Elemér

 

Slym_Jim_felujitasa_1

 

Slym_Jim_felujitasa_2

 

Slym_Jim_felujitasa_3

 

Slym_Jim_felujitasa_4

 

Slym_Jim_felujitasa_5

 

Slym_Jim_felujitasa_6

 

Slym_Jim_felujitasa_7

 

Slym_Jim_felujitasa_8

 

Slym_Jim_felujitasa_9

 

Slym_Jim_felujitasa_10

 

Slym_Jim_felujitasa_11

 

Slym_Jim_felujitasa_12

 

Slym_Jim_felujitasa_13

 

Slym_Jim_felujitasa_14

2020.03.21
Rovat: General
Beküldte: sztkalacs

A történet még a kilencvenes évek közepén kezdôdött. A Schäfer Yacht ekkor sokéves hajóépítői tapasztalattal és közel száz hajó megépítése után vágott bele az első »saját« hajó megépítésébe. Ez volt a Van der Stad tervező iroda hajója, a Dolphin 26-osa, ami jelentős sikert ért el. Hamar önálló osztályként szerepelt a hazai versenyeken, a mai napig hetven darab készült belőle. Ezt néhány éven belül követte a Vita 30-as. A nagyobbik testvérből 11 darabra volt megrendelés. 2002-ben pedig Simongáthy Győző tervei alapján elkészült a Dolphin 28-as is. Erre a típusra pedig a tíz év alatt ötven megrendelés érkezett. Ezek a számok – ismerve a hazai keresletet – igazán impozánsnak mondhatók.
A korábbiakban a Schäfer Yacht minden hajóját bemutattuk, most sem teszünk kivételt. Egy prototípust rögtön az első útján kipróbálni azzal a céllal, hogy írunk is róla, meglehetősen kockázatos feladat. Mivel azonban a vitorlákat én készítettem a hajóra, nem volt más választásom…
A bemutatásra kerülő, D38-as – nem hiszem, hogy meglepetésként hat, ha elárulom: 38 láb hosszú – hajót ismét Győző tervezte. A kikötőben már messziről látni: egy izgalmas és szép cruiser született.
Tavaly a lellei hajókiállításon már megcsodálhattuk kívülről a hajó szép minimalista formáját, arányos, ízléses és okos kialakítását. További egy év telt el azóta, és rengeteg munkával elkészült az első hajó.
Megérte várni! Június első hétvégéjén végre vízre szállhattunk vele. Első alkalommal a hajóépítővel és a tulajdonossal együtt hajóztunk ki a kikötőből, így valamennyien meglehetős izgalommal vártuk az első utat és tapasztalatokat. Amíg szereltünk, bőségesen volt alkalmam szaladgálni a fedélzeten. A »futóteszt« jól sikerült: nagyon kényelmes a kialakítás, sok a sík felület, a tíkfa fedélzet pedig kitunően tapad, biztonságos a deckken a közlekedés. Kényelmes és minden szempontból jó megoldás.
Már első ránézésre is feltűnt: a cockpit hatalmas. Később, menetközben az is kiderült, hogy a kormányállások jól vannak elhelyezve. De ne szaladjunk ennyire előre. Ami különösen teszik az az okos nagyvitorla behúzó rendszer. A csörlőre vezetett schott nem fut végig a baummon hanem a leekocsi vonalába bebújik a deck alá és a csörlő előtt hátulról jön ki onnan. Egyszerűen, kevés kötéllel, jól használható. A motorvezérlés a jobb oldalra került, a kormányállástól is kényelmesen elérhető. Nem meglepő, hogy ez a hatalmas balatoni jacht kényelmesen kezelhető legyen a szűk kikötőinkben szükséges egy orrsugár kormány is. Miután átnéztük a hajót, amit kellett kipróbáltunk. Minden megbízhatóan mukődik. Indulunk hát az első útra.
Szinte semmi szél nem fúj, halkan és meglepően finoman jár a motor, elegánsan suhanunk ki a kikötôbôl.
A part mellett éledezik egy 3–4 csomós nyugati szellô. Éppen itt ját a Kenese–Keszthely szóló verseny mezônye, ôk mutatják merre érdemes indulni. A part mellett haladnak most jobban.
A kikötô szájában már húzhatjuk a nagyvitorlát, könnyedén szalad fel a helyére. Utána kitekerjük a fockkot is. Motor megáll. A hajó pedig kicsit megdôlve, szépen elindul. Jó érzés, szépen nyugodtan fut. A vitorlázat elvben közép széltôl optimális, mégis élvezetesen haladunk. A kormány neutrális, a vízvonal egészséges, farhullám gyakorlatilag nincs.
A kabinban visszaköszönnek a fedélzet design elemei, egyszeru és elegáns a berendezés, mindenre jut hely bôven. A tulajdonosi verzió két kényelmes, tágas kabinnal van szerelve, szalon konyha és fürdôszoba tartozik hozzá. A charter kialakítás három kabinos, ahol a farban lett kialakítva egy további kétszemélyes hálóhely.
A D38 az egyik legizgalmasabb vállalkozás ma a hazai hajóépítôk körében. Persze az izgalmak egy jelentôs hányadáról szívesen lemondana, nem csak a hajó építôje, hanem az egész ország. Amikor a D38-as tervei készültek senki sem gondolt a jelenlegi gazdasági környezetre, nem volt »betervezve« egy elhúzódó gazdasági válság.
E nélkül sem egyszeru feladat egy ilyen méretu hajót a hazai piacra bevezetni. Ebben a szegmensben meglehetôsen nagy – elsôsorban a külföldi – konkurencia. Felvenni a verseny a cruiser kategóriában a sikeres gyártókkal, legalábbis bátor lépés. Ugyanakkor a tervezô és a Schäfer Yacht jó érzékkel valósította meg azt a hajót, amely sikeres lehet. Megjelenése és kidolgozása semmivel sem marad el a széria gyártmányoktól. A gyártó rugalmasságából eredô variálhatóság pedig azok fölé pozícionálja. Ebben lehet jobb – akár sokkal jobb – egy kis muhely, mint a nagy gyártók, összehasonlíthatatlanul empatikusabban állhat hozzá a vevôi igényekhez.
Aki ezt a hajót választja, biztos lehet benne, hogy nem konfekció terméket, hanem méretre szabott öltönyt fog vásárolni, kitunô szak emberek munkáját!
Öröm volt a D38 fedélzetén hajózni, remélem lesz még alkalmam nagyobb szélben is kipróbálni.

Litkey Farkas