A Slym Jim felújítása
Cégünk az elmúlt hónapokban egy rendkívül izgalmas és szép feladatot kapott
Cégünk az elmúlt hónapokban egy rendkívül izgalmas és szép feladatot kapott, az 52 éves, Angliában épült Folkeboat vitorlás felújítását.
Mivel a tulajdonos, Kövendi Dénes, akit minden hajós ismerhet a Marina Yacht Sport tulajdonosaként, maga is szakmabeli, a munkák során végig nagyon jól együtt tudtunk dolgozni. Az Ő első elképzelése egy viszonylag szolidabb felújításról és belső átalakításokról szólt. Aztán ahogy haladtunk a bontásokkal egyre inkább megfogalmazódott egy teljes körű felújítás igénye. A hajó megérdemelte, és mivel Dénesnek már korábban is volt ilyen hajója, és nagyra becsüli a típust, hát alaposan belevágtunk. Szó szerint! Mindig némi jó értelembe vett, szakmai irigységgel, de annál nagyobb tisztelettel figyeltem Cimbi, és a többi hajóépítő kolléga munkáját, akik a régi fa hajók megmentésén fáradoznak. Nekünk ez idegen terület volt, Dénes némi unszolása után bevállaltam a leckét.
A hajó mahagóniból épült, szerkezete viszonylag ép, de a hajó egésze nagyon „leharcolt” állapotban volt. Ezért leszereltünk, és kibontottunk mindent! Csak a tőkesúly maradt a helyén az üzemanyag tartály, valamint a cocpit ülőpadjának egy része. Maradt a fáig csiszolt üres hajótest, amibe a motortartó bakot is újra építettük a kihajtással együtt.
Teljesen új belső bútorzat készült a praktikum és a személyre szabott igényeknek megfelelően. A hajót zömében ketten fogják lakni, használni.
Dénes nagy tapasztalattal bíró profi vitorlázóként nagyon pontosan megmondta mit akar. Mi is hozzá tudtunk járulni néhány jó ötlettel, megoldással, így egy komfortos és csinos, klasszikus képet őrző belső alakult ki.
A fedélzeten is aztán lett minden! Dénesnek a boltjában ugye minden rendelkezésre állt ehhez, így felkerült az összes létező szerelvény, ami a sportvitorlázásnál szóba jöhet. A deck teljes lecsiszolása után Epoxi tapaszolás következett. Új ablakok, (az eredetiekkel megegyező méretben), és tolótető kerültek beépítésre. Az összes réz szerelvény kipolírozva csillog eredeti szépségében. Meghatározó képet ad a teljes deck felületen, valamint a kajüt tetőn elkészült Marine Deck parafa burkolat. Ezzel a rendszerrel még nem dolgoztunk. Nagyon könnyű volt a fektetése, gyárilag jól elő van készítve. Esztétikus és kellemes, tűző napon ez a burkolat melegszik fel legkevésbé!
Közben Bali Pista újra stágolta az eredeti fa rigget, ami igen szépre sikerült. Talán túlzásnak tűnik egy ilyen szolid kis hajón az árbocon végigfutó sín a csapágyas vitorla kocsik számára, de ha már amúgy is ott volt a polcon. És a vitorlák sem középszerűek, mivel Zsófika rendezett néhány mutatós darabot az Elvstrőm kínálatából.
Mi addig bevontuk a hajó vízvonal alatti részét Epoxi Lamináttal, amire a Marinában kapható további Epoxi alapozó és alga gátló rétegei kerültek.
Epifanes lakkal készültek a lakkozások kívül, belül.
Dénes meg volt elégedve az eredménnyel, számomra pedig fontos előrelépés volt a szakmai tapasztalatok szerzésében. Mivel ritkán van alkalmam ilyen hajóval vitorlázni, nagy élmény volt a Szemes-Földvár közötti próbaúton megtapasztalni a frissülésekben mutatott teljesítményét.
A felújításról a Marina.hu hírek rovatában is van ismertető, továbbá a végeredményről Litkey Farkas véleményét is olvashatjuk a Hajómagazinban.
Schäfer Elemér